ZDRAVA-HRANA
Zdravlje počinje s doručkom

zdrava hrana, doručak




























NUTRICIONISTICA DR. SC. DONATELLA VERBANAC OTKRIVA PRAVILA VELIKOG PROLJETNOG PROCIŠĆAVANJA ORGANIZMA



Piše: Jelena Sedlak

Doručak je obrok koji regulira osjecaj apetita tijekom cijelog dana i nadasve je vazan za odrzavanje ravnoteze izmeðu >potrebe i potraznje< hrane


Veliko proljetno pospremanje doma kod mnogih je naroda tradicija, a pospremanje organizma, odnosno njegovo ciscenje od otrova, gotovo je obveza kod svih. U formu se naime, mozemo vratiti promjenom prehrane, vjezbama, promjenom stila zivota sto podrazumijeva produzeni boravak u prirodi, prociscavanje organizma metodama koje preporuca yoga, i koje su za mnoge preekstremne, te, naravno, ako sebi omogucimo vise vremena za razonodu i druzenje s prijateljima. Najprakticniji, a ujedno i najprihvaceniji pristup kod nas je onaj nutricionisticki.
O njemu smo razgovarali s poznatom zagrebackom nutricionisticom dr. sc. Donatellom Verbanac.



UGLJIKOHIDRATI UJUTRO

Problemi s linijom su jedno, a svojevrsno nagomilavanje stetnih metabolita nesto sasvim drugo i mnogo neugodnije od tih nekoliko suvisnih kilograma, smatra dr. Verbanac.
- Dorucak je obrok koji regulira osjecaj apetita tijekom cijelog dana i nadasve je vazan za odrzavanje ravnoteze izmeðu >potrebe i potraznje< hrane. Ujutro tijelo ima najvise potrebe za energijom, a upravo su ugljikohidrati glavne energetske komponente u nasoj prehrani. Osim toga, maksimum lucenja inzulina upravo je tijekom prvog dijela dana i u to vrijeme ce se i svi uneseni ugljikohidrati najbolje iskoristiti i >izgorjeti< dajuci ugljicni dioksid, vodu i energiju bez pretvorbe u rezervne masti. Konzumiranjem ugljikohidrata potaknut cemo stvaranje serotonina i sprijeciti nastanak >neutazive gladi za slatkim< u poslijepodnevnim satima. Potrebno je jedino paziti da se povrce bogato ugljikohidratima, poput krumpira, cikle, i ostalo gomoljasto povrce, ne jede uvecer jer potice lucenje inzulina, veli nutricionistica.


CIKLA I RAJČICA PROTIV STARENJA

Riba, meso, jaja, razni sirevi predstavljaju izvor proteina zivotinjskog podrijetla. Proteini poticu stvaranje somatotropnog hormona (hormon rasta) koji djeluje na razgradnju masti (lipoliticki efekt). Tijekom noci tako dolazi do razgradnje masti. Ako u poslijepodnevnim i vecernjim satima jedemo vise ugljikohidrata stimulirat cemo nastanak i izlucivanje inzulina izvan njegovog prirodnog >timinga< i na taj nacin njegovim djelovanjem uzrokovati kocenje lucenja hormona rasta, a pokrenuti sintezu masti u masno tkivo.
Radic, matovilac, salata i ostalo >gorko< povrce poticu rad jetre i bubrega, organa odgovornih za ciscenje organizma, a i sami sadrze djelotvorne (aktivne) tvari (pojedine organske kiseline i enzime) koje same vezu na sebe toksicne (otrovne) spojeve. Na taj nacin omogucuju njihovo lakse izlucivanje iz tijela. Cikla se odlikuje visokim sadrzajem selena i ima dosta kalija, folne kiseline pa zbog toga omogucuje brz proces regeneracije i uspjesno pomaze u sprjecavanju prijevremenog starenja i sudjeluje u opcem ciscenju organizma. Potrebno je ciklu konzumirati sirovu, najbolje ribanu, s malo limunovog soka. Ako zelimo poboljsati okus ovako pripremljenoj salati, mozemo uz ciklu upotrijebiti mrkvu i/ili jednu kiseliju jabuku. Iznenadit cete se punocom okusa koju dobijete ovakvom kombinacijom. Rajcica sadrzi bioflavonide, vitamine A, C i E. Uz to sadrzi i bioloski aktivne tvari likopen i tomatin. Rajcica posjeduje mocan antikancerogeni ucinak, zahvaljujuci upravo sadrzaju antioksidanata. Odrzava kozu mladom, sprjecava pucanje kapilara, a tomatin predstavlja prirodni antibiotik. Kad se ujutro probudimo nakon ludog provoda, najbolje je nataste popiti sok od rajcice. Ne brinite se ako nemate originalni sok, dovoljno je dva decilitra pasirane rajcice pomijesati s decilitrom vode i odjednom popiti. Vjerujte mi, vrijedi pokusati jer ucinak nece izostati, obecava dr sc. Donatella Verbanac.




LJEKOVITI BOSILJAK

Mnogo je ljekovitog bilja koje raste upravo u proljece i pogoduje ciscenju jetre, koja je zapravo veliki cistac naseg organizma, a od cijeg stanja umnogome ovisi i nase raspolozenje. Kopriva, maslacak i sparoge su blagotvorne, no cesto zaboravljamo na bosiljak, koji mozemo drzati i na prozorskoj dasci, kao prirucnu apoteku. Evo nekoliko recepata ljekovitih preljeva za salatu i umaka od ove biljke, pune C vitamina i beta karotena:

PRELJEV ZA SALATU: 1 salica isjeckanog bosiljka * 2/3 salice na hladno cijeðenog maslinovog ulja * 3 zlice vode * 2 zlicice meda * 3-4 zlicice svjeze iscijeðenog limunovog soka * 1 cesanj usitnjenog ili protisnutog cesnjaka * morska sol i papar prema zelji

Sve sastojke izmiksati ili rucno izmijesati i odmah iskoristiti ili drzati u zatvorenoj posudici u hladnjaku najduze 2 tjedna. Ovim preljevom se moze zaciniti povrce kuhano na pari, riba, peceni krumpir ili pire krumpir.

PRELJEV OD BOSILJKA I RAJÈICE: 2 rajcice * mali svezanj bosiljka * sok 1/4 limuna * malo vode i morska sol
Sve sastojke izmiksati dok ne poprime kremastu strukturu i koristiti kao preljev za integralnu rizu, povrce kuhano na pari ili salatu od povrca.

PESTO UMAK: 2 salice svjezeg bosiljka * 1/2 cesnja cesnjaka * 3/4 salice maslinovog ulja * 2 zlice oraha, badema ili ljesnjaka morska sol * 1/3 salice parmezana

Sve sastojke izmiksati i koristiti kao namaz uz kruh od integralnih zitarica, s rajcicama ili uz tjesteninu.

tekst: Jelena Sedlak / made-in-croatia.com.hr
footo:



 

  Isprintaj Proslijedi  

Home | Hrvatski proizvodi | Hrvatski suveniri | Hrvatske vinske ceste | Hrvatski maslinari | Hrvatski inovatori | Zdrava hrana | Hrvatska glazba | Ostalo | Linkovi | Kontakt

Copyright 2007 PPR. All rights reserved.
Reproduction or copying of images is prohibited.